Hakukoneoptimoinnista puhuessa törmää usein termiin ”avainsanojen hakuintentio” ja siihen miten tärkeää se on ottaa huomioon. Kerron seuraavaksi mitä tämä hakuintentio tarkoittaa ja miten sen voi selvittää.
Sisällysluettelo
Mikä on hakuintentio?
Hakuintentio, tai hakijan aikomus, viittaa siihen, mitä käyttäjä todella hakee suorittaessaan haun käyttäessään yksittäistä avainsanaa hakukoneessa. Se voi vaihdella tiedon etsimisestä, tietyn verkkosivuston löytämiseen, tuotteiden vertailuun, ostoksen tekemiseen tai tietyn palvelun etsimiseen. Ymmärtämällä sitä, miksi käyttäjä oletettavasti tekee hakua, voidaan suunnitella sekä hakukoneoptimointiin että myös Google-mainontaan liittyviä toimenpiteitä tarkemmin.

Miksi ne ovat tärkeitä tunnistaa?
Jotta voimme pärjätä hakukoneoptimoinnissa, niin meidän täytyy tunnistaa mitä käyttäjät oikeasti hakevat kyseisellä avainsanalla. Tässä on vielä lisäksi muutama pointti, miksi haun intentioita on tärkeä tunnistaa.
- Tehokkaampi sisältöstrategia: Kun ymmärretään se, mikä on käyttäjän tarkoitusperä tietyllä avainsanalla hakiessaan, pystytään suunnittelemaan juuri siihen aiheeseen kohdistuvaa sisältöä. Tämä siis tehostaa sivuston sisällöllistä hakukoneoptimointistrategiaa, kun tiedetään tarkemmin, minkälaista sisältöä kannattaa lähteä luomaan millekin avainsanalle.
- Tehokkaampi hakukonenäkyvyys: Kun sisältösi vastaa tarkasti käyttäjän hakuintentiota, hakukone pitää sitä hyödyllisempänä ja näin ollen arvokkaampana, mikä voi johtaa parempiin sijoituksiin hakutuloksissa. (Lue myös: Google-näkyvyys – 12 vinkkiä parempaan näkyvyyteen)
- Parempi konversioaste: Ymmärtämällä käyttäjien haun intentioita voit luoda sisältöä, joka vastaa heidän tarpeisiinsa ja kysymyksiinsä. Tämä lisää luottamusta ja uskottavuutta brändiäsi kohtaan, mikä puolestaan voi parantaa konversioasteita – oli kyseessä sitten tuotteen osto, yhteydenottolomakkeen täyttäminen tai uutiskirjeen tilaaminen.
- Parempi käyttäjäkokemus: Haun tarkoituksen tunnistamalla voit tarjota käyttäjälle paremman käyttäjäkokemuksen. Käyttäjät löytävät etsimänsä tiedon tai palvelun helpommin, mikä vähentää heidän tarvettaan jatkaa hakemista muualta. Tämä vahvistaa positiivista kokemusta sivustollasi ja jättää myös paremman mielikuvan brändistäsi, mikä taas edesauttaa brändinrakentamista.
Miten sen saa selville?
Kun avainsana tai avainsanat on selvillä, on kaikista helpoin tapa lähteä selvittämään haun tarkoitusta Googlaamalla niitä avainsanoja. Tutkimalla sitten minkälaisia hakutuloksia Google antaa kyseisellä avainsanalla saadaan jo hyvin selville minkälaista tietoa kyseisellä avainsanalla yleensä etsitään.
Esiintyykö hakutuloksissa kyseisellä avainsanalla eniten tuotesivuja, näin-teet-sen-itse -tyylisiä oppaita vai blogiartikkeleita? Joskus niitä voi olla sekaisinkin, mutta tämä antaa jo hyvää osviittaa siihen, minkälaista sisältöä on järkevää lähteä luomaan avainsanalla.
Kuvitellaan, että minulla olisi verkkokauppa jossa myyn langattomia kuulokkeita. Hakiessani termillä ”langattomat kuulokkeet” tulee esiin tuotekategorioita. Tällöin minun olisi melko turhaa lähteä optimoimaan esim. blogiartikkelia tuolle avainsanalle vaan minun kannattaisi keskittyä optimoimaan tuotekategoriasivua.
Sen sijaan, kun Googletan ”parhaat langattomat kuulokkeet” alkaakin jo tulla enemmän artikkelimaista sisältöä. Voisin lähteä tavoittelemaan myös tuolla avainsanalla näkyvyyttä blogiartikkelimuodossa ja ohjata sieltä liikennettä myös sinne tuotekategoriasivulle.
Hakujen intentioita saa selville myös erilaisilla työkaluilla, mutta käytännössä helpoin tapa saada selville se, on tehdä Google-haku kyseisellä avainsanalla.
Erilaisia hakuintentioita
Hakutarkoituksia voidaan jakaa erilaisiin kategorioihin. Esimerkiksi kansainvälisessä SEO:ssa voidaan katso hakuintentioita olevan neljää eri kategoriaa, jotka ovat:
- Navigational: Käyttäjä tietää jo sivun mihin haluaa mennä ja hakee suoraan sillä. Esimerkiksi hakulauseke voisi olla ”digieemi yhteystiedot”. Navigoivat haut sisältävät usein brändinimen ja halutun osion sivustolta, joten on tärkeää kiinnittää huomiota oman sivustonsa rakenteeseen ja osioiden nimeämiseen, jotta ne löytyvät myös niitä mahdollisesti hakiessa.
- Informational: Käyttäjä etsii yleisesti tietoa aiheesta tai vaikka opasta aiheeseen. Esimerkiksi ”hakukoneoptimointi”, ”mitä on SEO?” tai ”miten tehdä hakukoneoptimointia” ovat tavanomaisia esimerkkejä informatiivisistä hauista. Ne sisältävät usein kysymysmuotoisen haun ja yleisesti voidaan todeta, että näissä hauissa käyttäjän on tarkoitus oppia jotain uutta tai saada selville jokin spesifi asia.
Tosi tarkoissa hakukyselyissä Google saattaa antaa suoraan vastauksen. Esimerkiksi kun Googlasin ”kuinka vanha bruce willis on” Google toi vastauksen heti näkyville:
Yleensä (ei aina, mutta yleensä) kuitenkin informatiiviset hakuintentiot ovat blogiartikkeleita, joissa käsitellään syventävästi kyseistä aihetta. Blogin hyödyntäminen hakukoneoptimoinnissa on erityisen hyvä keino saavuttaa laajempaa näkyvyyttä ja tavoitella isompia yleisöjä jo heidän ostopolkunsa alkupuolella.
Lisäksi se auttaa kasvattamaan yrityksen asiantuntijuutta lukijan silmissä, kun pystyt opettamaan potentiaalista asiakastasi syvemmin eri aiheista.
- Commercial: Tämä ”kaupallinen” hakuintentio kertoo siitä, että käyttäjä on jo edennyt ostopolullaan siihen vaiheeseen, että alkaa vertailemaan esim. eri tuotteita, palveluita tai palveluntarjoajia. ”Hbo vai netflix?”, ”Hakukoneoptimointi vai Google-mainonta?” tai se aiemmin mainittu ”parhaat langattomat kuulokkeet”. Vertailuja tehdessä tulee usein vastaan artikkeleita.
- Transactional: Tämä hakuintentio kertoo sitten jo siitä, että ollaan aika lähellä ostopäätöstä tai halutaan tehdä selkeästi jokin toimenpide. Esimerkkejä hauista voisi olla ”apple airpods” tai ”jarruremontti kilpailutus”. Eli tässä vaiheessa jo tiedetään mitä haetaan ja halutaan mahdollisimman suoraviivaisesti päästä suorittamaan se. Kun etsitään spesifisti tuotteiden nimellä, niin yleensä tulee vastaan tuotesivuja.
Joissakin tapauksissa tämän haun intentio voi olla samaan aikaan myös navigoiva. Esim. ”digieemi yhteystiedot” viittaa aika vahvasti siihen, että joku etsii yhteystietoja yhteydenottoa varten.
Huom! Suomessa voidaan käytännössä katsoa olevan kolmea eri hakuintentiota, sillä tuo commercial ja transactional liippaa sen verran lähellä toisiaan.
Kuten jo mainitsin, niin hakuintentiot voivat olla myös limittäin, eikä välttämättä yhdelle avainsanalle ole yhtä tiettyä tarkoitusta. Välillä voi tulla vastaan samalla avainsanalla esim. tuotesivuja ja blogiartikkeleita. Se kertoo siitä, että molemmilla tyyleillä on mahdollista menestyä.
Vaikka toin esimerkkejä siitä, minkälaisia hakutuloksia tulee vastaan erilaisilla oletettavilla hakuintentioilla, niin ei kannata olettaa, että näin on aina. Kannattaa aina tutkia avainsanakohtaisesti, mitä hakutuloksia tulee vastaan.
Yhteenveto
Hakuintentioiden tunnistaminen on tärkeä osa hakukoneoptimointia ja se tukee merkittävästi sen suunnitelmallista tekemistä.
Hakujen intentioita voi tutkia ihan vaikka Googlaamalla kyseisen avainsanan ja katsomalla minkälaisia tuloksia tulee vastaan.