Hakukoneoptimointi brändinrakennuksessa

Brändin rakentamisesta tulee usein mieleen visuaaliset asiat, kuten brändin värimaailma, logo, somemainokset jne. Hakukoneoptimointi taas voidaan mieltää suhteellisen epämääräiseksi ja tylsäksi tietokoneella naputteluksi, jossa tehdään jotain outoja toimenpiteitä että verkkosivusto nousee näkyviin Googlessa. Pidimme bränditoimisto Vriendlyn kanssa Instagram-liven aiheesta. Jos haluat katsoa tallenteen, jossa käsitellään aihetta keskustellen, niin voit katsoa sen täältä.

Miten ihmeessä nämä kaksi asiaa sitten liittyvät toisiinsa? Käydäänpäs asiaa läpi erilaisten kysymysten avulla.

Miksi hakukoneoptimointi on tärkeää brändin rakentamisessa verkossa?

Googlesta haetaan tietoa silloin kun on tarve jollekin asialle. Oli se tarve sitten saada tietää jonkin asian merkitys, lukea tuotetietoja tai etsiä palveluntarjoajia niin sitä haetaan usein googlesta. 

Kun brändi pystyy vastaamaan asiakkaan kysymykseen tai tarpeeseen, niin se jättää positiivisen muistijäljen brändistä. Kun sitten brändi alkaa löytymään useammalla eri avainsanalla, niin siitä brändistä alkaa rakentumaan fiilis että tämä on oikeasti luotettava toimija tällä toimialalla. 

Brändin rakentamisessa on tärkeää opettaa ihmisiä yhdistämään brändi tiettyyn toimialaan. Hakukoneoptimoinnin kautta halutaan opettaa hakukoneita käyttäviä ihmisiä, että näillä avainsanoilla hakiessa tämä brändi tulee esiin ja tarjoaa vastauksia tarpeiin. Pitkäjänteisen työn kautta voi olla jo, että myöhemmässä vaiheessa se asiakas osaa jo automaattisesti tulla suoraan sivustolle ilman että pyörähtää Googlen kautta.

Brändi-identiteetti kirja makaa pöydällä näppäimistön vierellä. Kuva havainnollistaa brändi-identiteetin ja tietokoneella tehtävän hakukoneoptimoinnin yhteyttä.

Kuinka vahva brändi voi vaikuttaa hakukoneoptimointiin?

Vahva brändi voi houkutella enemmän luonnollisia ulkoisia linkityksiä muilta luotettavilta sivuilta, mikä puolestaan voi parantaa Google-näkyvyyttä ja sijoitusta hakutuloksissa. 

Vahva brändi myös voi kerätä enemmän klikkauksia sivustolle hakukoneista, vaikka ei näkyisikään aivan hakutulosten kärjessä. Mikäli brändi tunnistetaan hakutulossivulta niin se voi houkutella enemmän kävijöitä vaikka olisikin alempien tulosten joukossa.

Millaisia hyötyjä brändin rakentaminen voi tuoda hakukoneoptimointiin?

Vahva brändi voi lisätä käyttäjien luottamusta ja sitoutumista verkkosivujen sisällön pariin. Se taas on hakukoneille merkki siitä, että verkkosivuston sisältöä pidetään jossakin määrin mielenkiintoisena, jos siellä viivytään pidempään. Se voi johtaa korkeampaan sijoitukseen hakutuloksissa, mikä puolestaan lujittaa mielikuvaa laadusta ja luotettavuudesta entisestään. 

Lisäksi, kun hakukoneiden käyttäjät oppivat siihen että brändi on vahva toimija tietyllä toimialalla, niin brändiä opitaan hakemaan suoraan nimellä.

Kuinka yritys voi mitata hakukoneoptimoinnin ja brändin rakentamisen tehokkuutta?

Hakukoneoptimoinnin tulosten seuraamiseen on olemassa erilaisia työkaluja, kuten Semrush ja Google Search Console. Näissä työkaluissa voi tutkia minkälaisilla sijoituksilla verkkosivusto näkyy eri avainsanoilla.

Sieltä näkee myös sellaista tietoa, että minkälaisilla hakukyselyillä yrityksen verkkosivusto tulee näkyviin ja monentenako. Esimerkiksi brändinimellä tehtyjen hakujen määrä ja suoraan verkkosivustolle tulevan liikenteen määrä ovat sellaisia mittareita mitä kannattaa tarkastella, kun mietitään yrityksen brändin rakentamisen tehokkuutta. Luonnollisen liikenteen määrä, ja sen kasvu, taas antaa osviittaa hakukoneoptimoinnin tehokkuudesta.

Mitkä ovat yleisimmät virheet, joita yritykset tekevät yrittäessään yhdistää hakukoneoptimointia ja brändin rakentamista?

Yksi yleinen virhe hakukoneoptimoinnissa on keskittyä liikaa avainsanoilla täytettyyn sisältöön brändin viestinnän kustannuksella. Jos jokin sisältö on tehty vain hakukonenäkyvyys mielessä, niin sen huomaa. Se voi myös aiheuttaa oudon tai jopa negatiivisen mielleyhtymän brändistä, jos hakukoneet edellä tehty sisältö ei enää vastaakaan brändin viestintää.

Lisäksi monet unohtavat, että hyvä käyttäjäkokemus verkkosivustolla on yhtä tärkeää kuin sisällöllinen hakukoneoptimointi. Esimerkiksi korkealaatuisten kuvien täyttämä verkkosivusto voi hidastua merkittävästi joka vaikuttaa negatiivisesti käyttäjäkokemukseen. Hitaat verkkosivustot aiheuttavat turhautumista ja välitöntä poistumista. Käyttäjäkokemukseen vaikuttavat myös muut asiat. 

Esim. mobiilikäytössä erilaisten painikkeiden tulisi olla tarpeeksi isoa, että niitä on helppo napauttaa puhelinta selatessa. Liian pienet tai vaikeasti klikattavat painikkeet heikentävät käyttäjäkokemusta.

Yksi iso asia myös on se, että unohdetaan sellainen strateginen lähestymistapa niin hakukoneoptimoinnissa kuin brändin rakentamisessa. Molemmat niistä vaativat aikaa ja pitkäjänteisyyttä. 

Monesti voi käydä niin, että testataan jotain nopeasti, sitten todetaan ettei se oikeastaan toiminutkaan, ja unohdetaan se. Kun tosiasiassa näissä asioissa pitäisi ajatella pidemmällä tähtäimellä asioita. Tämähän ei tarkoita sitä, etteikö tässä  nopeasti muuttuvassa maailmassa strategiaa voisi muokata matkan varrella, mutta sitä ei kannata heti kokonaan hylätä.  

Miten voimme varmistaa, että hakukoneoptimointi ja brändin rakentaminen ovat linjassa keskenään?

Yksi konkreettinen esimerkki voisi olla sellainen, että tutkikaa teidän alalla käytettäviä termejä ja vertailkaa sitä brändiviestintäänne. Onko alalla jotain termejä mitä ette halua missään nimessä käyttää? Onko jotain sellaista mikä ei sovi teidän kieleenne? 

Näissä tilanteissa kannattaa tunnistaa nuo termit ja olla käyttämättä niitä, jotta hakukoneoptimointia ei tehdä brändiviestinnän kustannuksella.

Monesti nuo termit voivat olla kuitenkin sellaisia joita haetaan paljon hakukoneista. Google kyllä pyrkii tunnistamaan synonyymeja, joten vaikka ette käytä juuri niitä termejä, niin on mahdollista, että sivusto tulee silti näkyviin niiden termien synonyymeillä – kannattaa kuitenkin hyväksyä se fakta, että kärkisijoille voi olla lähes mahdotonta päästä.

Lisäksi, brändin kannattaa tehdä hakukoneoptimointia eettisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että brändin ei kannata lähteä tavoittelemaan näkyvyyttä erilaisilla hämäräkeinoilla, kuten avainsanojen piilottelusta verkkosivun taustaväriin tai ulkoisten linkkien ostaminen hämäräsivustoilta vaan ulkoisten linkkien toivossa. 

Eettisellä hakukoneoptimoinnilla varmistat, että hakukoneoptimoinnilla saavutettavat tulokset ovat kestäviä. Se myös rakentaa pitkän aikavälin luottamusta ja uskottavuutta kohderyhmäsi keskuudessa.

Muun muassa näillä ohjeilla varmistetaan, että hakukoneoptimointi ei tapahdu brändin kustannuksella, vaan tukee sitä tehokkaasti.

Mikä rooli sosiaalisella medialla on hakukoneoptimoinnissa ja brändin rakentamisessa?

Pelkästään hakukoneoptimoinnin näkökulmasta vastaan, että riippuu sosiaalisen median kanavasta. Esimerkiksi Google pystyy indeksoimaan Pinterestiin ladattua sisältöä, jolloin myös sen somekanavan avulla on mahdollista rakentaa brändiä hakukoneoptimoinnin avulla. Varsinaisesti hakukoneoptimoidun sisällön tuottaminen Facebookiin ja Instagramiin ei hyödytä hakukoneoptimoinnissa, sillä Google ei indeksoi suoraan näiden alustojen sisältöä samalla tavalla. Facebookin ja Instagramin postaukset eivät yleensä näy hakukonetuloksissa (ainakaan yleisillä avainsanoilla), joten ne eivät suoranaisesti vaikuta sivustosi hakukonesijoituksiin.

Kuitenkin, sosiaalisen median vaikutus brändin tunnettuuteen ja liikenteen ohjaamiseen sivustollesi voi tavallaan epäsuorasti tukea hakukoneoptimointia. Esimerkiksi, kun ihmiset löytävät brändisi sosiaalisen median kautta ja vierailevat sivustollasi, tämä lisääntynyt liikenne ja sivustolla vietetty aika voivat olla positiivisia signaaleja hakukoneille.

Lyhyesti vielä ilmaistuna, hakukoneoptimointi tukee brändin rakentamista. Brändin rakentaminen ja sen mielikuvan jättäminen asiakkaan mieleen vaatii useita kontaktipisteitä brändin markkinoinnin kanssa. Se ei riitä, että asiakas näkee silloin tällöin somemainoksen vaan brändin tulee olla esillä mahdollisimman monessa paikassa – myös siellä hakukoneissa! Eli silloin kun asiakas kokee tarpeen etsiä jotain brändin toimialaan liittyvää, niin on ehdottoman tärkeää että brändi ilmestyy myös silloin asiakkaan silmien eteen.

Yhteenveto

Brändin rakentamisessa ja hakukoneoptimoinnissa on siis yllättävän paljon yhteistä! Molemmat vaativat pitkäjänteistä työtä ja monipuolisia lähestymistapoja. Hakukoneoptimointia kannattaa ajatella yhtenä osa-alueena brändinrakentamista, ihan yhtälailla kuin sitä tulee ajatella yhtenä osa-alueena monipuolista markkinointistrategiaa.

Haluatko kuulla lisää miten brändisi voisi hyötyä hakukoneoptimoinnista? Otappas yhteyttä niin jutellaan!

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Scroll to Top